مبارزه با تروریسم در افغانستان؛ درخواست ایران، پاکستان، چین و روسیه

مبارزه با تروریسم، به‌ویژه القاعده و داعش، از برگ‌های طالبان روی میز گفت‌وگو با کشورهای منطقه و جهان است

نشست چهارجانبه پیرامون افغانستان در حاشیه نشست مجمع سازمان ملل متحد/ IRIMFA/X

جمعه ششم مهر در حاشیه هفتاد و نهمین نشست سازمان ملل متحد، نشست چهار جانبه عباس عراقچی، وانگ‌ یی، سرگئی لاورف، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، درمورد افغانستان در نیویورک برگزار شد.  

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی نوشتند که سومین دور این نشست به پیشنهاد ایران و به ریاست عباس عراقچی برگزار شده است.  

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که عباس عراقچی درمورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده است: «گروه‌های تروریستی، به‌ویژه شاخه‌های داعش، در حال سوءاستفاده از وضعیت فعلی برای نفوذ بیشترند. گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه‌تنها مردم افغانستان بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین آمده است که کشورهای همسایه افغانستان اجازه نمی‌دهند تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان ریشه بدواند. 

عباس عراقچی گفت: «ما باید همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و جبهه‌ای متحد علیه این نیروهای مخرب تشکیل دهیم. پیام ما باید روشن باشد، تروریسم در افغانستان و منطقه ما جایی ندارد.» 

وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز بر اهمیت تامین امنیت ازطریق تقویت تبادل و اشتراک اطلاعات و گسترش همکاری‌های امنیتی برای ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی در افغانستان تاکید کرد.  

او گفت که برای بازسازی و توسعه و ثبات بلندمدت در افغانستان راه طولانی باید پیمود.  

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که در این نشست هر چهار کشور رویکردشان در قبال افغانستان را با هم به اشتراک گذاشته‌اند. در این بیانیه ذکر شده است که هیچ بدیلی به جز  گفت‌وگو و روابط با مقام‌های فعلی افغانستان (امارت طالبان) وجود ندارد. 

رژیم طالبان از موضع‌گیری این نشست استقبال کرد. حمدالله فطرت، معاون سخن‌گوی طالبان، گفت: «مواضع مثبت روسیه، چین، پاکستان و ایران را که گفت‌وگو با امارت اسلامی (طالبان) را راه‌حلی سیاسی خوانده‌اند، تایید و استقبال می‌کنیم. واقعیت این است که گفت‌وگوهای سیاسی بین کشورها راه را برای تعاملات سیاسی مثبت هموار می‌کند.» 

این سخن‌گوی طالبان تاکید کرد که آن‌ها با کشورهای منطقه روابط مثبتی دارند و برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورهای جهان می‌کوشند.  

سه سال از سقوط حکومت افغانستان می‌گذرد و در این مدت کشورهای منطقه ازجمله پاکستان، ایران، روسیه و چین سطح تعامل و تماسشان با رژیم طالبان را افزایش داده‌اند و میزبان هیئت‌های بلندپایه این رژیم بوده‌اند. این چهار کشور پایان ماموریت نظامی آمریکا و ناتو را دستاورد افغانستان در سیاست خارجی‌اش می‌دانند و به همین دلیل با طالبان در ارتباط‌اند.  

اما افغانستان تحت حاکمیت طالبان، بار دیگر به مکانی برای حضور تروریستان ازجمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، تحریک طالبان پاکستان (تی‎‌تی‎‌پی) و شبکه القاعده بدل شده است. کشورهای منطقه از طالبان توقع دارند که با گروه‌های تروریستی که منافع آن‌ها را تهدید می‌کند برخورد کنند، اما طالبان در این مدت تنها ادعای مبارزه با داعش را مطرح کرده‌اند و علیه دیگر گروه‌های تروریستی اقدام نکرده‌اند.   

با همه این‌ها، مبارزه با تروریسم، به‌ویژه القاعده و داعش، از برگ‌های طالبان روی میز گفت‌وگو با کشورهای منطقه و جهان است. طالبان از این کشورها می‌خواهند که در ازای مبارزه با تروریسم از آن‌ها حمایت کنند. 

بیشتر از جهان